~BINGKISAN HATIKU~

"sekalipun cinta telah ku uraikan dan ku jelaskan panjang lebar, namun jika cintaku datangi, aku jadi malu pada keteranganku sendiri..
meskipun lidahku telah mampu menghuraikan, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang, sementara pena begitu terus saja menuliskan..
kata-kata pecah berkeping-keping, begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta, akal terbaring tidak berdaya, bagaikan keldai berbaring di dalam lumpur..
cinta sendiri yang mengubah CINTA"
~عندما يسبيح الحب~

Jumaat, 13 Mac 2009

~ AMSYAKKI...penawarku juga kesayanganku ~

ALHAMDULILLAH...setinggi-tinggi kesyukuran dirafaqkan kepada ALLAH, tuhan semesta alam di atas segala nikmat-nikmat yang telah dikurniakan buat diri ini tanpa apa-apa bayaran..kali ni hanya mahu berkongsi rasa seorang anak rantau..yang jauh dari keluarga tercinta, jauh dari gelak tawa dan tangis mereka..sedih la pulak..

hari sabtu lepas, habis je exam lughah, terus ke balad (bandar) dengan kawan-kawan..niat nak pos barang ke malaysia je...alih-alih, lepas pos barang, kami merewang kat bandar..da lama tidak berkesempatan keluar bersama-sama..menemani kawan-kawan mencari barang-barang yang mahu dikirimkan kepada keluarga tercinta yang jauh beribu batu..

lepas je siap beli-beli barang tu...kononnya nak terus balik la..tapi tiba-tiba teringin sangat nak cari something special untuk diri sendiri..kaki terus melangkah melewati syari' husson..masuk je kedai haiwan, hati terus berbunga riang..terpaku melihat pelbagai spesis ikan berenang-renang, burung berkicau merdu mengalunkan irama tersendiri..hebatnya ciptaan ALLAH..

terasa mahu mencari kura-kura..tangan terus menghubungi akk c-nior..sebabnya lupa apakah kura-kura dalam B.A..terima kasih kak..kura-kura adalah SULHAFA' dalam B.A...terus la tanya ammu kat kedai tu...ada tak SULHAFA'...ammu tu terus senyum..die tunjuk yang kecil je...anak-anak..takde la berminat sangat..tiba-tiba, die ambil yang besar..adalah besar tapak tanganku..hati terus jatuh cinta padanya..dengan tidak teragak-agak lagi, terus buat keputusan untuk membelinya..lepas proses tawar-menawar..dapatlah harganya 6 dinar..lepas bayar kami pun menahan teksi untuk pulang...

sampai sakan, terus ke bilik seorang sahabat yang memelihara kura-kura yang diberi nama AMSYAK..sebab jantan..dan kura-kura daku adalah betina, maka diberi nama AMSYAKKI oleh sahabatku itu..special sangat nama tu.."AKU MANUSIA SAYANG AKAN KAMU KERANA ILLAHI"

tak tahu macam mana nak menggambarkan riangnya hati..dulu bila balik dari kuliah, tak rasa seperti sekarang..sebabnya sekarang, terasa kewujudannya di bilik kecil ini..rindu melihat keletahnya berenang-renang, rindu melihatnya berjalan di dalam bilik, bermain sorok-sorok..memang menghiburkan..walaupun usianya baru seminggu hidup bersamaku..tapi terasa sudah lama bersama..dialah tempatku meluahkan rasa, melepaskan rindu..bila selalu bercakap dengannya..terasa dia memahami apa yang dibicarakan..begitu hebat dan indah ciptaan-NYA..itulah AMSYAKKI ku...semoga kamu terus hidup didunia ini..

tahun depan, kita akan berpisah..sebabnya untuk membawa kamu pulang ke malaysia, agak susah..insyaALLAH, kalau umur mu panjang..akan ku serahkanmu kepada insan yang paling ku sayangi di sini, tanda kasih-sayang antara kita (manusia & haiwan) kerana kamu juga makhluk ALLAH sama seperti kami..

semoga kamu bahagia disampingku sebagaimana bahagianya aku dengan kehadiran & kewujudan kamu..




~SAYANG AMSYAKKI~

~ ma'rad al-thaqafi 2009 ~

bismillahirahmanirrahim...alhamdulillah, masih diberi kesemptan untuk hidup di dunia ini...syukur juga dipanjatkan ke hadrat illahi kerana dengan segala nikmat yang diberikan, ma'rad telah berjalan dengan lancar seperti yang dirancang..walaupun sudah 5 hari ma'rad melabuhkan tirainya, rasa-rasanya masih tidak terlewat untuk mengucapkan tahniah kepada AJK pelaksana program dan semua yang bertungkus-lumus menjayakan ma'rad walaupun masing-masing sibuk dengan imtihan awal yang bergerak seiring dan sejalan bersama..semoga kita semua mendapat kebaikan di dunia dan akhirat..andai ada salah dan silap sepanjang ma'rad, saya yang telah ditaklifkan sebagai setiausaha, mewakili semua AJK pelaksana program memohon ampun dan maaf..semoga ma'rad tahun hadapan lebih mantap, lebih ceria dan lebih baik dari tahun ini...di sini, dipaparkan juga gambar-gambar di booth malaysia dan juga video perasmian.tapi disebabkan orang yang merakam tu rendah dan terpaksa bersesak-sesak dengan pak-pak arab, maka hasilnya tidak lah secantik mana...semoga daripadanya masih terselit sedikit perkongsian antara kita..

malam persiapan ma'rad:
syu'un tolabah
8- 12.30 malam



muka-muka yang bertungkus lumus menyiapkan booth malaysia..terima kasih semua..korang memang best!!!



inilah hasil kerja tangan semua yang terlibat..ada majlis perkahwinan, perayaan dan juga permainan tradisional.. cantik tak




syu'un tolabah : 30/3/2009
majlis perasmian ma'rad



antara hidangan makanan yang disediakan pada hari pertama..hari-hari lain da tak sempat ambil gambar..sibuk dengan exam.





ni pulak gambar hantaran-hantaran perkahwinan..contoh jela, tak larat nak buat banyak-banyak..





tenggolok...



ni pulak sudut permainan tradisional



petugas-petugas ma'rad dan juga encik arman di pagi perasmian..hensem dan cantik-cantik belaka..




pesilat-pesilat yang diamanahkan membuat demo di pagi perasmian..mantap-mantap!!boleh jemput kenduri kawin nanti..huhuhu




datin & k.long menjamu selera sambil berbual bersama presiden MMY..saudara Syihab




pengarah program..sharafie bergambar kenangan bersama datuk, datin, ust sulaiman & k.long





datuk & datin memang sporting.."mengimbau kenangan di zaman muda-muda dulu"..kata datuk..




ust sulaiman & k.long turut mengabadikan kenangan di booth malaysia..







video

harap maaf sebabnya perakam video ini bukanlah seorang yang pro..gambar gegar-gegar ke..lagipun bersesak-sesak waktu tu..memang susah..hanya ini yang mampu..


oklah..sampai di sini dulu yang mampu dicoretkan, masa rehat study malam ini terisi dengan post tuk kali ini..mohon didoakan kami penuntut-penuntut ekonomi tahun 3 ye...esok kami exam..buat sahabat-sahabat tersayang, semoga semuanya najjah ye..berjuang untuk memartabatkan semula ekonomi islam tercinta...jumpa lagi di post akan datang dengan tajuk AMSYAKKI....penawar dan kesayanganku..nak tahu apa???kena la jenguk-jenguk blog yang tak seberapa ini...ok...selamat membaca semua..terima kasih atas segala nasihat dan dorongan dari kalian sama ada secara langsung atau secara tidak langsung..salam perjuangan..







Isnin, 9 Mac 2009

"Suburkan kembali kecintaanmu"

assalamualaikum..agak lama medan yang telah daku ciptakan ini dibiarkan sepi tanpa apa-apa pengisian baru, bukanlah ketandusan idea..tapi banyak masalah yang tidak dapat dielakkan..utamakan mana yang lebih utama..itulah pesan guruku..akhirnya malam ini diizinkan juga oleh YA RABB untuk jejari yang dikurniakan ini mengetuk papan kekunci membentuk patah-patah perkataan yang akhirnya menjadi ayat yang sempurna dan mudah difahami..Subhanallah..begitu tinggi dan hebatnya kurniaan yang diberikan..artikel yang akan dikongsi bersama ini sebenarnya sudah lama dalam simpanan, walaupun hari kelahiran Baginda sudah lepas, tapi kita masih berada dalam bulan yang mulia ini..semoga sama-sama kita mengambil manfaat darinya..



bissmillahirrahmanirrahim....dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. hari ini merupakan 12 rabiul awal..hari kelahiran kekasih ALLAH dan kekasih orang-orang mu'min...


6/3/2009 = 9 rabiul awal
7.00mlm
dewan al-farabi universiti yarmouk
sambutan maulidur rasul PERMAI
~suburkan kembali kecintaanmu~


ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang amat bijak bermain dengan intonasi suara, emosi dan hati kami amat memberikan impak yang besar..rasanya keseluruhan dewan dihujani air mata kasih dan rindu yang menggunung terhadap insan itu...insan yang sanggup berkorban masa, tenaga, kehidupan, kemewahan dan segala-galanya untuk umatnya..pengorbanan dan kecintaan yang tidak berbelah bahagi kepada kita..sehingga ke detik-detik penghujung nyawanya masih mampu memikir dan menyebut.."UMMATI..UMMATI...UMMATI" ungkapan itu tidak lekang dibibirnya..malah sanggup meminta segala keperitan sakaratul maut yang akan menimpa umatnya diserahkan dan digalas diatas bahu baginda...sanggupkah kita berkorban seperti itu???SANGGUP???hanya insan hebat sepertinya mampu berkorban segala-galanya..mulianya hati insan yang bernama MUHAMMAD S.A.W. rasul dan juga nabi akhir zaman..penutup segala nabi dan rasul..

pada masa kini bermacam perkara yang telah terjadi..insan mulia itu dihina, dikeji, dikutuk, difitnah...di mana kita pada waktu itu???apa yang kita buat???adakah kita membela, adakah kita bersuara, atau hanya mampu memandang dan menbenci didalam diri???

bayangkanlah apa yang akan kita jawab andai pada saat ini ALLAH menghidupkan kembali Baginda S.A.W...apa kita akan jawab apabila ditanya "apa yang telah kau sumbangkan untuk islam?" "apa bukti kecintaanmu terhadap ku?" malu rasanya untuk mengatakan dialah cinta tertinggi ku..tapi seringkali diri ini melebihkan kecintaan kepada yang lain daripada kecintaan terhadapnya..


sia-sia lah hidup kita jika dalam sehari tidak ada langsung selawat dan salam ke atas baginda..masing-masing cuba muhasabah diri kita..ada atau tidak rasa getaran atau sebak yang bertamu di dada apabila mendengar pengorbanannya...tidak guna air mata darah sekalipun di dewan pada waktu itu, jika tidak dilakukan atau diamalkan segala yang tips-tips ust fakhrulrazi curahkan..biarkanlah dan juga biasakanlah hati dan fikiran kita basah dengan zikrullah dan selawat ke atas insan mulia itu...setidak-tidaknya setiap waktu kita tidak melupakannya walaupun kita sibuk dengan hal dunia.."tegakkanlah negara islam di dalam diri kamu, nescaya ia akan tertegak di atas tanah air kamu"..(Al-Imam Hassan Al-Hudhaibi)


tertarik dengan 1 mafhum hadith yang digubah menjadi puisi...karya ini boleh dimasukan dalam tarian pena kali ini adalah sumbangan ihsan dari sahabat seperjuangan :


Ayyul khalqi a’jabu ilaikum imanan?
Siapa mahluk yang imannya paling mempesona?
Malaikat, Ya Rasul Allah
Bagaimana malaikat tak beriman,
bukankah mereka berada di samping Tuhan?
Para nabi, Ya Rasul Allah
Bagaimana nabi tak beriman,
bukankah kepada mereka turun wahyu Tuhan?
Kami, para sahabatmu, Ya Rasul Allah
Bagaimana kalian tidak beriman,
bukankah aku ditengah-tengah kalian?
Telah kalian saksikan apa yang kalian saksikan
Kalau begitu, siapakah mereka Ya Rasul Allah?
Langit Madinah bening,
Bumi Madinah hening,
Kami termangu
Siapa gerangan mereka yang imannya paling mempesona?
Ku tahan nafasku,
ku hentikan detak jantungku,
ku dengar sabdamu ya Rasulullah;
Yang paling menakjubkan imannya,
Mereka yang datang sesudahku beriman padaku,
Padahal tidak pernah melihatku dan berjumpa denganku,
Yang paling mempesona imannya;
Mereka yang tiba setelah aku tiada,
yang membenarkanku tanpa pernah melihatku,
Bukankah kami ini saudaramu juga, Ya Rasul Allah?
Kalian sahabat-sahabatku,
Saudaraku adalah;
mereka yang tidak pernah berjumpa denganku,
Mereka beriman pada yang ghaib,
mereka mendirikan salat;
Menginfakkan sebahagian rezeki
yang Kami berikan kepada mereka,
Kami terpaku,
Langit madinah bening;
Bumi madinah hening,
Kudengar lagi engkau berkata;
Alangkah bahagianya aku memenuhi mereka...
Suaramu parau,
butir-butir air matamu tergenang,
Kau rindukan mereka,
Ya Rasul Allah;
Kau dambakan pertemuan dengan mereka,
ya Nabi Allah;
Assalamu’alaika ayyuhan Nabi wa rahmatullahi wa barakatuh....

*Ku (merujuk kepada olahan diri yg dibuat oleh penulis buku dari Indonesia iaitu Bapak Jalaluddin Rachmat)...

saudara yang dimaksudkan disini didalam bahasa arabnya adalah golongan ikhwan..mampukah kita menjadi ikhwan tersebut..yang amat baginda rindui,yang amat bererti dalam hidupnya...mampukah kita?? pertanyaan ini biarlah daku tinggalkan untuk kalian sendiri menilainya..hanya diri sendiri mampu menjawabnya..

kerana, sesuatu kejayaan itu tidak datang bergolek..maka kita yang harus berusaha..bak kata imam asy-syafie.."berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu datang selepas kepayahan..janganlah berdukacita kerana hidup inimeletihkan..sebab demikianlah hidup ini diciptakan"..fikir-fikrlah sendiri..kesenangan dan nikmat yang dikecapi hari ini atau di negeri yang kekal abadi yang lebih didambakan..




~renung-renungkan..dan selamat beramal~


P/s: jom sentiasa suburkan kecintaan pada haknya..bukan waktu maulidur rasul je..

kekuasaan duit dan manusia

Alhamdulillah…masih diberi kesempatan untuk menggerakkan papan kekunci melakarkan sesuatu yang tiba-tiba terlintas difikiran..sudah lama tidak menjenguk blog ini, banyak yang mahu dikongsi, tapi banyak perkara yang perlu diberi keutamaan buat masa sekarang.. terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada sahabat di tanah air tercinta yang sudi menghantar sesuatu tentang kehidupan idolaku…


Memang tidak dinafikan sebagai umat islam idola kita yang 1 adalah RASULULLAH…mana mungkin hati dan jiwa ini mengenepikannya….tapi sebagai manusia biasa diri ini tidak terlepas menjadikan seseorang sebagai sumber inspirasi…KEJAYAANNYA DAN KEPERIMANUSIANNYA..menarik minatku..semoga 1 hari nanti..aku menjadi sepertinya atau menjadi lebih daripadanya..bukan untuk bersaing kerana dunia..INSYAALLAH kami mempunyai matlamat yang 1…menggapai cinta YANG MAHA KUASA


Beliau yang dimaksudkan adalah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari…salah seorang daripada 10 orang terkaya di Malaysia…satu-satunya orang melayu dan orang islam…memang kita patut berbangga dengannya…lagipun orang kampung la katakan..(semangat keKEDAHan la pulak) dalam usianya 57 tahun (kalau tak salah), beliau memiliki syarikat-syarikat besar diserata tempat..contohnya.. - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas,BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muammalat..untuk memiliki sebuah kereta yang mewah memang beliau lebih dari mampu…tapi hanya proton perdana menjadi peneman…hasil didikan dan pesanan insan tersayang yang banyak berkorban masa membesar dan mendidiknya tetap tersemat di jiwanya..”harta yang ALLAH bagi bukan untuk kita seorang aje..tapi hulurkanlah pada yang tidak berupaya”…kata-kata azimat dan keramat itu dipegang dan dipraktikan dalam kehidupan seharian…

Belaiau di didik dengan cara bersederhana dalam apa jua keadaan, datang dari keluarga yang susah menyebabkannya berazam untuk membantu dan memperbaiki kehidupannya sekeluarga…. Bermula di usia 19 tahun..dengan menjual dan membeli lembu, akhirnya berkat usaha gigihnya..dia mampu berdiri seperti sekarang…benarlah pepatah arab..MAN JADDA WA JADDA..sesiapa yang berusaha pasti akan Berjaya…

antara sumbangan sosialnya adalah:

1) Yayasan Al-Bukhary, di Alor Setar, kedah…yang boleh menampung pengajian untuk 3,000 pelajar,
2) Muzium Kesenian Islam,
3) Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen khas untuk pelajar Melayu,
4) pengindahan Masjid Negara,
5) menyumbangkan RM1 juta untuk Tabung Tsunami
6) menaja penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji setiap tahun.


Bagaimana sumbangan sosialnya bermula ??

# Bilamana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.

antara yang menarik tentang ucapannya

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.
3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dungu macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.
4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.
5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.
10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana?

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah

14.Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa ! ·

16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.
21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.
24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.
25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat.Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.
27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30.kalau tidak, mungkin saya sudah ke Haatyai atau mengelilingi dunia. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.
32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.

34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab.Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.

39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar. Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.
41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.
46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan
Itulah antara kata-kata yang keluar dari mulut seorang jutawan muslim…banyak yang mahu diubahnya…kuasa duit amat besar dalam kehidupan manusia sekarang…dengan duit manusia boleh lupa asal-usul..dengan duit manusia boleh terpesong dan jauh dari PENCIPTA…tapi kuasa duit juga mampu membuatkan seseorang menjadi takut dan dekat dengan ALLAH…
Tapi kebanyakan orang tidak sanggup berkongsi kekayaan mereka…takut harta yang berlonggok tu habis agaknya…ataupun nak bawa sama-sama masuk kubur???entahla…tepuk dada Tanya iman..jalan mana yang dipilih bakal menentukan nasib kita di sana kelak..indahnya dunia ini tanpa kemiskinan dan kesusahan di sana-sini..indahnya hidup ini andai pangkat dan darjat tidak dipandang, tiada lagi anak-anak menangis kelaparan, tiada lagi perbezaan taraf hidup…kerana kita semua dari PENCIPTA yang sama….tapi mampukah angan-anganku menjadi nyata???pertanyaan untuk semua hati-hati saudaraku sekalian..siapa lagi yang mampu menegakkan dan membela nasib umat islam kalau bukan kita sendiri..buka mata buka minda…mari sama-sama kita tajdidkan semula misi dan visi kita..mungkin ada yang terlupa atau terlepas pandang dengan keadaan ini…kepada sahabat-sahabatku, semoga misi dan visi kita untuk memartabatkan semula sistem ekonomi islam di Negara tercinta menjadi nyata..…
Bukanlah saja-saja mahu menceritakan tentang kekayaan dan kedudukan salah seorang umat nabi ..tapi sekadar mahu berkongsi rasa dan ambilah apa-apa yang boleh dijadikan panduan hidup..kan orang lama lebih banyak garam yang telah ditelan…tak gitu??HIDUP UNTUK DUIT ATAU DUIT UNTUK HIDUP??? Sama-sama fikirkan..pesan seorang guru kepada diri in “letakkanlah harapan dan impian setinggi langit, kalau ianya tak tercapai…sekurang-kurangnya tidaklah terus jatuh ke dalam lembah..insyaALLAH tersangkut di mana-mana gunung atau pokok…ada juga manfaatnya kan??”.renung-renungkan dan selamat merubah masa hadapan...wallahua’lam…

*cinta sejati menyembuhkan bukan menyakitkan..
yang terpendam, hapuskanlah..jangan membarah, yang ditangisi, lupakanlah... jangan dikenang,
yang dikesali, maafkanlah.. jangan difikir lagi,
kunci bahagia RUMAH kita..
pendamlah keimanan & ingatan manis,
kenangilah tangisan syukur,
semoga cinta terus dalam REDHA ILLAHI*

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP